کتابخانه

کتابخانه (147)

یکشنبه, 21 بهمن 1397 06:08

ماه عسل رژیم پهلوی وبهائیان

نوشته شده توسط

به بهانه فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: خوان ریکاردو کول

بهائیت در ایران : این مطلب توسط آقای کول که خود مدتی از پیروان آئین بهائی بوده باز نشر داده میشود . در این مطلب آقای کول به نظام کنترل فرقه ای پرداخته است . ضمن آنکه یاد آور میشویم جناب کول یک فردی با نگاه آزاد اندیشی بوده و با این نگاه به بهائیت مینگرد . او منتقد بهائیت است ولی اعتقادی بر مخرب بودن این فرقه بر روح و روان پیروان آن ندارد .  او در این مطلب با آوردن مقدمه ای از جرمی بنتام مقایسه ای دارد با ایده آقای بنتام مبنی بر " تربیت و اصلاح مجرمان پرخلاف و بدسابقه، که جامعه از اصلاح آنها ناامید میباشد  مطرح کرد ، مبنی بر بازداشت و تحت نظر کامل و دائمی آنان، به گونه ای که کمترین فرصتی برای ارتکاب خلاف نیابند،تا به تدریج فکر انجام جرم و جنایت از فکر و ذهن انان زائل شود. " با آنچه در حوزه نظارت و کنترل در خصوص بهائیان توسط تشکیلات بهائیت انجام میگیرد . و پس از تشریح وضعیت بهائیان در امریکا نتیجه میگیرد ایده آقای بنتام دقیقا توسط بهائیت در مورد پیروان این فرقه در حال انجام است . 

قابل تذکر است این مطلب آقای کول بدون هیچ گونه دخل و تصرفی برای اطلاع کاربران گرامی درج میگردد .

فریبا سعادتی فر*

چکیده

فرقه بابیه از انحرافات مهم اجتماعی در تاریخ ایران است که با فرهنگ و عقاید مردم ارتباط تنگاتنگی داشته. پیدایش و ظهور هر جنبش یا نهضت ملی یا مذهبی به عوامل اجتماعی و سیاسی عصر پیدایش آن بستگی دارد. در برهه ای از تاریخ معاصر ایران، در پی بسطِ اندیشه های مکتب شیخیه و متعاقب آن ادعای جوانی جویای نام، موسوم به «سید علی محمد باب» به شیوع فرقه بابیه و شروع منازعاتی در عرصه اجتماعی-مذهبی دوران قاجار انجامید. این پژوهش که با عنوان چگونگی تلاقی فکری مکتب شیخیه و فرقه بابیه انجام گرفته است، دلایل برتری پارادایم شیخی گری و زمینه های اجتماعی این گفتمان غالب را در آن مقطع تاریخی مورد بررسی قرار می دهد. فرضیه پژوهش عبارت است از: «ظهور پدیده بابیه ناشی از پارادایم غالب دوره ابتدایی قاجاریه و نفوذ گفتمان اخباری گری در حوزه علمیه نجف بود.» این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای تهیه و تدوین گردیده است.

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397 09:28

کتاب خاطرات صبحی

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : شاید بتوان به جرات بیان کرد که موثرترین مستبصر از آئین ضاله بهائیت جناب صبحی بوده است . فضل‌الله مهتدی معروف به صبحی یافضل‌الله مهتدی صبحی(زاده: ۱۲۷۶ خورشیدی کاشان، درگذشت: ۱۷ آبان ماه ۱۳۴۱ در تهران)، داستانسرای معروف و پایه‌گذار سنت قصه‌گویی برای کودکان در رادیوهای ایران است. او برای مدتها کاتب خاندان حسینعلی نوری و حلقه رهبری بهائیت بوده است . و پس از بیداری ذهن و رسیدن به پوچی این آئین از آنها جدا و بحق با تالیف کتاب خاطرات صبحی به بیداری اذهان عمومی جامعه نسبت به این فرقه اقدام کرد . وی پس از رفتن به حیفا و دیدار با عباس افندی نسبت به بهائیت دلسرد شد. خود او در این باره اینچنین می‌گوید:

بهائیت در ایران :  کتاب " ادیان ، مذاهب و فرقه های استان همدان " با تلاش قابل تقدیر آقای علی زریابی سخا تدوین و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و انتشارات سنجش و دانش تهران در تیراژی محدود در سالجاری منتشر شده است .

بهائیت در ایران : ادوارد براون بعنوان یک شرق شناس به خاور میانه و ایران سفر کرد اما در مورد علت اصلی و ماموریت او از سوی دولت استعمار گر انگلیس بسیار نوشته اند .

هدف از خلقت انسان، قرب الهی است و ایصال به او در گرو پیمایش راه اوست که دین می نامند. دین به عنوان همزاد بشر همواره با اولین صادر و اولین تجلی حق تعالی یعنی « عقل» [1]عجین بوده از اولین نیازهای بشری به حساب می آید. رکن تعریف دین سه مؤلفه است: [2]هست ها و نیست ها و بایدها و نبایدهای ترسیم شده از طرف حکیم مطلق که در تعبیر دیگر اصول و فروع دین نامیده شده اند.

چهارشنبه, 31 خرداد 1396 09:59

معرفی کتاب قادیانیه سرسپرده استعمار

نوشته شده توسط

کتاب حاضر بر اساس تحقیقات ابوالاعلی مودودی و ابوالحسن علی حسنی ندوی تالیف شده و توسط مترجم گرامی عبدالله امینی پور به فارسی ترجمه شده است. کتاب در سال 1392 توسط انتشارات راه نیکان در 213 صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب از شمار کتبی است که در معرفی و نقد عقاید و باورهای قادیانیه به زبان عربی نوشته شده، نظریات عالمان مسلمان را بازگو می کند و از آنجا که عقاید و باورهای آنان را معرفی و نقد می نماید اثری در خور توجه است.

صفحه2 از19

معرفی رهبران بهائیت

  • زرین تاج قزوینی

     

    زرین تاج قزوینی (فاطمه یا ام السلمه) مشهور به طاهره قُرهالعَین یا طاهره بَرَغانی (زاده 1228 قمری برابر با 1823 میلادی در قزوین - درگذشته 1268 قمری برابر با 1850 میلادی).

     

    ادامه مطلب...
  • شوقي افندي

    شوقي افندي ملقب به شوقي رباني (1314-1377/1336ش) فرزند ارشد دختر عبدالبهاء بود که بنا به وصيت وي، در رساله اي موسوم به الواح و وصايا به جانشيني وي منصوب شده بود.

    ادامه مطلب...
  • علی محمد باب

    علی محمد باب شیرازی، موسس بابیت است. او شاگرد سید کاظم رشتی بود که با بهره گیری از افکار شیخیه، ادعای بابیت، امامت، خدایی و … کرد و در آخر توبه نامه نوشت و خود را هیچ دانست.

    ادامه مطلب...
  • سید کاظم رشتی

    سيد كاظم رشتي بن سيد قاسم بن سيدحبيب از سادات حسيني مدينه ، زبده ترين شاگرد شيخ احمد احسائي بود که پس از مرگ شيخ رهبري  شيخيه را برعهده گرفت.

    ادامه مطلب...
  • عباس افندی (عبدالبهاء)

    عباس افندي (1260-1340) ملقب به عبدالبهاء، پسر ارشد ميرزا حسينعلي است و نزد بهائيان جانشين وي محسوب مي گردد.

    ادامه مطلب...

مبارزان با بهائیت

cache/resized/ccaca808332350bd352314a8e6bdb7dd.jpg
یکی از حوادث مهم زندگی آیت الله بروجردی تقارن سال
cache/resized/a2c88199bdee2998adc4f97d46fdb662.jpg
ملا محمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی