مقالات بهائیت

مقالات بهائیت (3597)

بهائیت درایران : از مهم ترین ویژگی های دین اسلام جهانی بودن، جاودانگی احکام و خاتمیت آن نسبت به ادیان دیگر است. مدعیانی که پس از اسلام دعوی نبوت و دین جدید داشته اند ویژگی سوم را به چالش کشیده اند. در میان مدعیانی که در دو قرن اخیر ظهور کردند، میرزا حسینعلی نوری با ارائه آیین بهاییت از اقبال بیشتری بهره مند شد. آیین بهاییت خود را تداوم و استمرار دعوت ادیان الهی همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام می داند. ازاین رو بخش مهمی از آثار تبلیغی و آموزشی بهایی به ارائه توجیه و پاسخ و حل ناسازگاری ظهور بهاییت با آموزه خاتمیت اختصاص یافته است. راه حل بهاییان در قالب شبهات کلامی، قرآنی، روایی و... ارائه شده است. این شبهات، خود بر مبانی کلامی و اعتقادی ای همچون نظریه مظهریت، تجلی، وحدت حقیقت مظاهر امر، زمانمند بودن ادیان و لزوم تجدید شرایع به تناسب مقتضیات زمانه استوار شده است. در این مقاله، مبانی مزبور و شبهات کلامی وابسته بدان را بررسی کرده ایم. بخش دوم این مطلب جهت بهره برداری کاربران گرامی تقدیم میگردد .

بهائیت درایران : گفتگو و اظهار نظر درباره  جايگاه بيت العدل و اينكه منشا تاسيس ان، كلام  بهاالله در كتاب  اقدس، پيرامون بيوت عدل شهري  و روستايي  است؛ و يا الواح و وصاياي حضرت عبدالبها ،و يا كلام ولي امرالله در دور بهائي ، و يا اينكه نهاد تاسيسي جديدي از سوي اياديان امرالله مستقر در ارض اقدس ميباشد؟ ودر هر يك از حالتهاي فوق مشروعيت ان بهنگام عدم حضور  مقام ولي امرالله در راس ان چگونه خواهد بود از مباحث اصلي در كلام بهايي معاصر و ديالوگ انديشمندان ان است. تفسير موسع و يا مضيق حدود مصونيت، و متقابلا حدود اختيارات و صلاحيت قانوني ان نيز بخش ديگري از ادبيات و كلام مدرن بهائي است. این مطلب بدلیل اهمیت چند گانه بازنشر داده میشود .

بهائیت درایران : از مهم ترین ویژگی های دین اسلام جهانی بودن، جاودانگی احکام و خاتمیت آن نسبت به ادیان دیگر است. مدعیانی که پس از اسلام دعوی نبوت و دین جدید داشته اند ویژگی سوم را به چالش کشیده اند. در میان مدعیانی که در دو قرن اخیر ظهور کردند، میرزا حسینعلی نوری با ارائه آیین بهاییت از اقبال بیشتری بهره مند شد. آیین بهاییت خود را تداوم و استمرار دعوت ادیان الهی همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام می داند. ازاین رو بخش مهمی از آثار تبلیغی و آموزشی بهایی به ارائه توجیه و پاسخ و حل ناسازگاری ظهور بهاییت با آموزه خاتمیت اختصاص یافته است. راه حل بهاییان در قالب شبهات کلامی، قرآنی، روایی و... ارائه شده است. این شبهات، خود بر مبانی کلامی و اعتقادی ای همچون نظریه مظهریت، تجلی، وحدت حقیقت مظاهر امر، زمانمند بودن ادیان و لزوم تجدید شرایع به تناسب مقتضیات زمانه استوار شده است. در این مقاله، مبانی مزبور و شبهات کلامی وابسته بدان را بررسی کرده ایم.

دوشنبه, 13 فروردين 1397 09:06

مدعی پر اشتباه

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : فضل الله مهتدی صبحی داستان سرای معروف و پایه ‌گذار سنت قصه ‌گوئی برای کودکان در رادیوهای ایران از بهائیانی بود که با کشف حقیقت از این فرقه جدا شد و اعلام برائت نمود. وی که در یک خانواده بهائی در کاشان متولد شد، پس از پایان جنگ جهانی اول، برای ملاقات با عبدالبهاء به حیفا رفت و پس از دیدار با وی بواسطه خط خوشی که داشت، مورد توجه عبدالبهاء واقع شد، تا آنجا که عبدالبهاء او را به عنوان منشی و کاتب مخصوص خود برگزید.

دوشنبه, 13 فروردين 1397 09:05

مجذوبان و بهائیت ، تشابهات ؟!!

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : یکی از مسائلی که معمولاً در مواجهه با صوفیه و بهائیت از زبان برخی افراد زودباور می‌شنویم مسأله اخلاق و مهرورزی در این دو فرقه است، مسأله ای که در پس پرده آن جز عوامفریبی و مظلوم نمایی چیز دیگری نیست

دوشنبه, 13 فروردين 1397 09:03

دو روی یک سکه !!!

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : بهائیت و فرقه های صوفی یک پل ترانزیتی برای چپاول سرمایه های ایران بوده و امروز اهرم فشاری هستند در دستان نظام سلطه برای زورگویی های بیشتر.

بهائیت در ایران : سرکردگان بهائی برای آن‌که بتوانند ادعای پیامبری خود را با آیه‌ی خاتمیت تطبیق دهند، مقام مظهریت را برای پیشوایان خود ادعا کرده‌اند. این در حالیست که آنان از یک‌سو ختم سلسله‌ی پیامبران را به وسیله‌ی حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) می‌پذیرند و از سویی دیگر، مقامی را بالاتر از نبوت و رسالت، برای بشر متصور نمی‌دانند.

دوشنبه, 13 فروردين 1397 09:02

بهائیت : نواب اربعه وجود ندارند !!

نوشته شده توسط

کوتاه خواندنی :

بهائیت در ایران : مبلّغان بهائی در کانال تبلیغی خود ذیل مقاله‌ای مدعی شدند: «حقيقت اينست كه مردم مسلمان ايران، امروز شيعه‌ی حضرت على (علیه السلام) نيستند بلكه شيعه‌ی نواب كذابند! زيرا حضرت على (علیه السلام) حقيقت خالص بيان می‌فرمود و تا زمان حيات ائمه‌ی اطهار، امور بر همين منوال بود ولى چون امام حسن عسكرى (علیه السلام) وفات فرمود و از ايشان فرزندى بجا نمانده بود، نواب كذاب تمهيد (تدبیر) نمودند كه وادينا ديگر اين جمع کوچک شيعه نيز متفرق خواهند شد پس به دروغ گفتند فرزند امام در سرداب غيب شده است در حاليكه هر عاقلى می‌داند كه انسان غيب شدنى نيست».(1)

صفحه191 از450

معرفی رهبران بهائیت

  • زرین تاج قزوینی

     

    زرین تاج قزوینی (فاطمه یا ام السلمه) مشهور به طاهره قُرهالعَین یا طاهره بَرَغانی (زاده 1228 قمری برابر با 1823 میلادی در قزوین - درگذشته 1268 قمری برابر با 1850 میلادی).

     

    ادامه مطلب...
  • شوقي افندي

    شوقي افندي ملقب به شوقي رباني (1314-1377/1336ش) فرزند ارشد دختر عبدالبهاء بود که بنا به وصيت وي، در رساله اي موسوم به الواح و وصايا به جانشيني وي منصوب شده بود.

    ادامه مطلب...
  • علی محمد باب

    علی محمد باب شیرازی، موسس بابیت است. او شاگرد سید کاظم رشتی بود که با بهره گیری از افکار شیخیه، ادعای بابیت، امامت، خدایی و … کرد و در آخر توبه نامه نوشت و خود را هیچ دانست.

    ادامه مطلب...
  • سید کاظم رشتی

    سيد كاظم رشتي بن سيد قاسم بن سيدحبيب از سادات حسيني مدينه ، زبده ترين شاگرد شيخ احمد احسائي بود که پس از مرگ شيخ رهبري  شيخيه را برعهده گرفت.

    ادامه مطلب...
  • عباس افندی (عبدالبهاء)

    عباس افندي (1260-1340) ملقب به عبدالبهاء، پسر ارشد ميرزا حسينعلي است و نزد بهائيان جانشين وي محسوب مي گردد.

    ادامه مطلب...

مبارزان با بهائیت

cache/resized/ccaca808332350bd352314a8e6bdb7dd.jpg
یکی از حوادث مهم زندگی آیت الله بروجردی تقارن سال
cache/resized/a2c88199bdee2998adc4f97d46fdb662.jpg
ملا محمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی